Penentu Keanjalan Permintaan

Barang pengganti

  • Semakin banyak barang pengganti, semakin anjal permintaan barang tersebut.
  • Perubahan harga yang kecil akan memberi perubahan besar ke atas permintaanya.
  • Dan juga sebaliknya.

Nisbah perbelanjaan daripada pendapatan pengguna

  • Semakin besar bahagian pendapatan dibelanjakan ke atas sesuatu barang, semakin anjal permintaan.
  • Contohnya, kereta yang memerlukan nisbah perbelanjaan yang besar.
  • Perubahan harga yang sedikit akan memberi pengaruh yang besar terhadap permintaanya.
  • Dan juga sebaliknya.

Kegunaan barang tersebut

  • Barang yang banyak kegunaanya seperti komputer mempunyai anjal permintaan.
  • Jika harga komputer turun, banyak orang akan membelinya.
  • JIka harga komputer naik, orang akan kurang membelinya.
  • Sebaliknya orang ramai akan membeli barang yang mempunyai fungsi komputer tertentu seperti mesin taip untuk tujuan menaip.

Kepentingan barang tersebut

  • Barang yang sangat penting seperti elektrik, dan beras mempunyai permintaan tak anjal.
  • Peningkatan harga barang yang banyak hanya akan mengurangkan sedikit permintaan.
  • Dan juga sebaliknya.

Jangka Masa

  • Permintaan jangka masa pendek adalah tidak anjal.
  • Ini kerana barang pengganti sukar dicari walaupun harga barang itu meningkat.
  • Permintaan jangka masa panjang pula adalah anjal.
  • Kerana pengguna sempat mencari barang pengganti jika harga sesuatu barang itu naik.
  • Penangguhan penggunaan
  • Jika sesuatu barang itu boleh ditangguhkan penggunaanya, barang itu anjal.
  • Apabila harga naik, penggunaanya akan berkurang dengan banyak.

Jenama

  • Jika pengguna taksub kepada sesebuah jenama, maka ia tak anjal permintaan,
  • Apabila harga naik, permintaan akan berkurang dengan sedikit.

2 thoughts on “Penentu Keanjalan Permintaan

  1. Boleh saya tahu, penentu yang mempengaruhi keanjalan permintaan ni sama ke dengan faktor-faktor yang mempengaruhi keanjalan permintaan??

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s